Thursday, August 21, 2008

::Kenapa saya fobia dgn cik ti?::


Bismillahirrahmanirrahim


Ilham untuk menulis pasal ni tercetus daripada entry ni yang menceritakan tentang sahabat saya dan hamsternya. As she said, setiap orang dikurniakan dengan minat dan kecenderungan yg berbeza. As for me, saya xminat or suka (or apa2 perkataan yg sewaktu dgnnya ) hamster. bukan sengaja xmenyukai atau meminati, tp oleh sbb behavior n physical features makhluk tersebut menyerupai tikus, saya jadi takut, bukan untuk melihat, tp untuk memegang.hehe..

::Tikus2 yg menjadi mangsa experiment Pharmacology::

Actually, di sebalik sikap ketidaksukaan saya terhadap tikus, terselit sebuah cerita yg saya nak berkongsi kat sini. Once upon a time, saya, mak, kakak dan adik tengah menonton tv.. Seingat saya, time tu,memang tikus amat banyak kat rumah. Maybe rumah saya kat kampung, n populasi tikus memang banyak kat kawasan kampung..msa tu,dah malam, around pukul 8 mlm.. Sedang asyik tgk tv, tetiba saya rasa 'sesuatu' sedang merayap atas kaki saya. saya gerak2kan kaki and suddenly, terdengar bunyi ???(sori, xtau cane nak buat bunyi makhluk tu..hehe..) tindakan refleks saya time tu, terus menjerit..(mintak maap, menjerit mmg agak sinonim dgn perempuan..) apa yg saya jeritkan saya sendiri pun tak pasti, tp memang telah mengejutkan semua orang dalam rumah.
Semenjak hari tu, setiap kali menonton tv, time duduk kat sofa, saya akan pastikan kaki saya xmencecah lantai..Mcm2 la gaya duduk yg saya buat, asalkan kaki tak letak atas lantai..huhu.
Maybe tak nak peristiwa yg sama berulang lagi..tp setelah ditegur oleh mak, mak cakap.."tak elok anak dara duduk mcm tu.." saya jadi malu dengan mak and try ubah..Alhamdulillah, sekarang dah boleh duduk dengan sopannya..(well done, nisah!!).
Ok, itu baru cerita psl peristiwa pertama yg menyebabkab saya xsuka dgn tikus.. I think xde la 'tragis' sangat..Lagi satu peristiwa ni(agak tragis)berlaku time saya sedang tidur..time tu, takut nak tidur sorang2 dalam bilik..kebetulan, abah keje mlm tu..saya pun tidur kat bilik mak..tp oleh sebab adik saya tidur kat atas katil dgn mak, saya pun terpaksa mengalah. Tidur la kat bawah..tgh sedap2 tidur, saya rase 'something' berjalan2 atas kaki..rupa2nya, cik ti sedang meng'explore' kaki saya..lg sekali, kaki jugak yg tikus tu suka..tp kali ni, tikus yang tidak sopan itu berani menggigit kaki(ini sudah melampau..) Sekali lagi, jeritan saya telah mengejutkan mak dan adik..(mintak maap mak, sori Shah..) Lepas kejadian pahit tuh,, walau takut macam mana sekali pun, saya tak berani nak tidur kat bilik mak..Lebih rela tidur kat atas sofa..

Tapi, realiti dan hakikat hidup ini, walau kita tak suka sesuatu benda tu, adakalanya kita tetap perlu berhadapan dgnnya..Dalam kes saya, first time deal dgn tikus time kat matric..tp time tu, bole terima lagi coz tikus tu dah pengsan..tinggal nak bedah je..

But baru2 ni, saya diuji lagi..kali ni kena suntik tikus dengan drug..bayangkanlah, tikus tu still hidup dan bergerak dgn lincahnya, n saya kena pegang ekornya untuk suntik drug..Hanya Allah yang tahu perasaan time tu..tp Allah Maha Penyayang..diberiNya tikus yg kecil.."alhamdulillah.."hati saya berbisik lega saat melihat tikus2 yg agak comel..xmacam tikus yang gigit kaki saya dulu..(dgn muka penuh dendam..hehe..) tp sy dah maafkan tikus tuh..lgpun, dia kan binatang..xelok berdendam ngan dy=p

Pape pun, walau tikus telah membawa pengalaman yg pahit buat sy, satu prkara yg perlu diingati..tikus adalah makhluk ciptaan Allah..n saya pun makhluk ciptaan Allah..so, sy xberhak nak benci tikus sebenarnya..So azam baru: lepas ni, i'll try untuk suka tikus..maybe the first thing I need to do is to bela tikus kat bilik..

Hmm..macam pelik je bunyinya,kan?

Owh, silap2..maybe I need to start suka hamster..sbb hamster tu adik beradik tikus..=p

Sekian..

"Pencinta tikus"

7 komen:

TimMie on August 22, 2008 at 1:05 AM said...

tikus suke tmpt besepah
bilik hang besepah pa
baik ngaku cepat
nisah nisah... :p

KiRaNa on August 22, 2008 at 8:59 AM said...

LIB,
tu tikus zaman nenek moyang dulu la..
zaman sekarang, tikus da tak memilih tempat dah..
bilik yg bersih pun dia lagi suka nak duduk..hehe..

in other word, nak ckp, bilik sy bersih..
terima kasih..=p

Anonymous said...

ahaha..ape2 je la si nisah ni tau..
xpe2..xsuke hamster xpe..janji jgn campak klu jumpe..hehe

KiRaNa on August 24, 2008 at 8:18 PM said...

inshaAllah..xcampak kot kalo jumpa..
u know y?
coz takut nak pegang..
hehe..

syuhadah dzarawi on August 25, 2008 at 10:50 AM said...

sayangi haiwan~dari pencinta aLam sedunia. hehe

ok la tu, nisah fobia ngan tikus. kita Fobia ngan kucing..Hehe...minta maaP la Ye kpd 'ibu2' kucing sekalian. huhu..

KiRaNa on August 25, 2008 at 11:38 AM said...

la..terbalik la kita..
nisah suka kucing..
hehe..

btul2..tp nak edit ckit..

sayangi haiwan(kecuali tikus)..hehe..

Anonymous said...

bagus2...xde la terseksa hamster tu..hihi