Tuesday, August 26, 2008

Pentingnya ungkapan ‘InshaAllah’


Bismillahirrahmanirrahim..

25/08/08
3.30pm
Dalam bas ( nak g exam Biostatistics kat KOS)


Saya duduk sebelah seorang kawan ni..Maka berlakulah perbualan di bawah:

“Calculator ni boleh guna lagi ke tak ek? Nak check la..kot-kot la habis bateri..” saya mengomel sambil tangan menekan-nekan calculator, tanda nak test calculator tu.

“Takkan la habis bateri..bukannya selalu guna pon..” Dia berkata sambil tersenyum melihat gelagat saya..tak tau la apa yang lawaknya..maybe aksi gelabah yang saya tunjukkan.

“Kite selalu guna calculator la..kite slalu kira perbelanjaan setiap hari” saya menjawab, xmahu menyerah kalah.

“Yela tu” Dia ketawa lagi.

25/08/08
4.30pm
Exam venue(Mawar Lab, KOS)


Time tengah memerah otak memikirkan jawapan untuk soalan exam, saya terdengar satu suara memanggil saya.

“Nisah..nisah….” kawan saya tu memanggil, dengan suara separuh berbisik.

Saya menoleh sedikit ke arah kawan.. “kenapa?” saya bertanya dgn muka sedikit berkerut.

“Kite nak pinjam calculator..calculator kite habis bateri..” dia menjawab..ada riak malu di wajahnya.

Entah mengapa, saya bagai tersentak time tu..lepas bagi calculator kat dia, tumpuan kat kertas exam terganggu seketika..saya terfikir..baru je tadi kawan saya tu cakap yang calculator kitorang(yang amat-amat jarang menggunakan calculator bcoz kitorang bkn budak Sc Math) takkan habis bateri.. but, dalam tempoh masa sejam je, Allah nak tunjuk kehebatanNya dgn kejadian tu.

.....

Lepas exam je, saya tanya dia, “Masa awak cakap yang calculator kite tak mungkin habis bateri tu, ada rasa riak tak time tu?" Gelabah je saya bertanya.

“Ada kot..” Ada nada sedikit kesal saat dia menjawab.

Saya terdiam sebentar..

“Kita sebenarnya tak boleh cakap sesuatu dgn begitu pasti kan? Tgk, macam tadi, sekejap je Allah nak tunjuk..” Saya mula menginsafi diri.

Dia mengangguk, “ Aah kan..kite pun tadi terkejut gak time bateri calculator kite habis..Lain kali, xboleh dah cakap macam tu”

Saat itu, rasa takut tiba-tiba..Teringat lagi dulu..saya selalu kata kat kakak, “suka sangat beli baju..buku tak mau beli..tgk macam dek t ni, tak dak pun nak beli2 baju” Memang pada masa tu, saya cukup susah untuk beli baju..tunggu harga murah bru nak beli..maybe saya begitu pasti saya tak akan berubah menjadi orang yang suka membeli baju.

But as time passed, saya plak suka beli baju sekarang..dan Allah tunjukkan time saya g ke kolej kakak kat Melaka. Memang saya membeli belah sakan..tak pernah-pernah beli 4 helai t-shirt sekaligus, tp time tuh, jadi rambang mata coz suma t-shirt kat situ lawa2+agak murah..last-last, beli sampai 4 helai..ish2..kaya la negeri Melaka hasil pelaburan saya..
Kakak pun apa lagi, mengejek saya..”aik, banyak beli Nampak..kalah kak..”
Ok, time tu, I’m speechless..hanya mampu tersengih..

Mak jugak pernah cerita. Mak kata, “Dulu, time mak anak dara, mak cukup tak suka orang yang perut buncit..mak siap kata kat diri sendiri tak mau suami yang perut buncit..tapi lepas mak kahwin dengan abah, perut abah terus buncit..tu la, dulu siap pasti yang mak takkan kahwin dengan orang yang perut buncit..” mak cerita sambil ketawa.. walaupun cerita tu lawak, tapi terselit satu pengajaran yang besar kat situ..

Jangan sesekali kita sure sesuatu benda tu tak akan berlaku pada kita or kita yakin sesuatu benda tu pasti berlaku pada kita. Sebaliknya, yakinlah hanya Allah yang menetapkan segala sesuatu.. manusia hanya mampu merancang, tp Allah yang menentukan perancangan tu terlaksana ataupun tidak.

So, pengajaran wat sesapa yang baca entry ni, esp me myself, jangan begitu pasti dengan apa yang kita ucapkan..Contohnya, “bila besar nanti, aku confirm nak beli kereta ni", "aku nak kahwin bila aku dah kerja", "aku mesti beli rumah ni before aku kahwin",etc.

Bukan saya menyatakan tak boleh merancang, tapi akhirilah setiap perancangan dengan menyebut kalimah “inshaAllah” atau “kalau Allah izinkan”, atau apa2 perkataan yang menunjukkan perancangan kita disertakan dengan sandaran pada Allah sebagai penentu segalanya, atau sekurang-kurangnya niat dalam hati kita menunjukkan kebergantungan kita pada Alllah, bukan semata-mata pada apa yang kita rancangkan.

So, renung-renungkanlah dan fikir-fikirkanlah.

Wallahu a’lam.

7 komen:

Unknown on August 26, 2008 at 9:43 AM said...

insha Allah..

nanti ade orang belanja eskerm, insha Allah...

:D

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hehehe..^^

Unknown on August 26, 2008 at 11:16 PM said...

akhirnya aku yang terbelanje top up.

alhamdulillah~ :D

Anonymous said...

afwan yer..terpakse delete komen akak tadi..sume kene delete..hehe..malu org bace..opss..akak akan wat setting baru..spt yg diajar tok guru itu-------> kirana...huhu