Friday, January 30, 2009

:: Kampungku versi gambar..(^_^) ::



ntah pape je tunjuk papan tanda ni..huhu..
tp papan tanda amat penting supaya kita xsesat..hehe..


salah sebuah rumah yang musnah akibat tsunami..=( dipagarkan supaya pengunjung dapat melihat kemusnahan yang berlaku..


ni plak hasil kekreatifan penduduk kampung(yeke?rasanya la..huhu..)replika bot2 nelayan..tinggi tu..


ni plak gambar replika dari jarak dekat..


ni la Sungai Muda..tapi macam sesuai diletak nama laut muda kan..


bot2 nelayan kat tgh laut..nampak 2 buah bot je..sbnarnya banyak..huhu..


Di sebelah gambar diambil adalah Kuala Muda, Kedah..di arah bertentangan adalah Kuala Muda,P.Pinang..so secara geografinya, Sungai Muda memisahkan negeri Kedah dan Seberang Perai,Pulau Pinang..

Sunday, January 18, 2009

:: Setiap yang berlaku ada hikmahnya.. ::


Lebih kurang 4 tahun lepas..

Kirana: Abah, chek nak isi boring JPA untuk interview nak ke oversea, bole dak? (dengan muka mengharap..hehe)

Abah: Tak payah la..belajaq je kat university dalam negara..nanti susah..kita bukannya kaya..nanti kalau emergency ka apa ka, macam mana nak balik?

Kirana: La, chek teringin sangat nak p luar Negara..nak rasa hidup kat Negara orang..abah, please..(buat muka comel..(^_^)

Abah: La ni pikiaq betul2..lagipun chek kan perempuan, susah kalo jadi apa2..nanti bila dah kawin, p la sambung belajaq kat oversea..time tu abah dah tak risau..tapi, boleh tahan ke dok kat Negara orang sampai 4-5 tahun? Bukannya bole balik setiap tahun tau..(abah senyum time tu..senyum mengejek kot..hehe..)

Saya tersenyum sambil menggaru kepala yg xgatal..hehe..dalam hati, tertanya2, “bole ke aku yang manja ni nak hidup selama itu kat Negara orang?” ,“Abah ni, saja je nak bagi aku serba salah..”


Kini..
Baru saya ‘nampak’ hikmah di sebalik larangan abah..betul kan, our parent knows us more than others do.. abah n mak tau saya memang tak bole berjauhan dengan diorang.. macam sekarang ni, baru sebulan kat Kuantan , saya rasa macam setahun je..hehe..ntah pape je..makin tua, makin menjadi-jadi homesick saya..hmm..ntah la..miss my family so much..

Saturday, January 17, 2009

:: Kampungku.. ::


First n foremost, entry ini ditulis kerana nak memujuk hati yang sebenarnya sedih melihat kampung saya yang sedang dibangunkan.. pembangunan yang saya rasa tak perlu dan tak penting.. untuk pengetahuan pembaca, kampung saya merupakan salah satu kampung yang terlibat dalam tragedi tsunami lebih kurang 4 tahun lepas..Kampung Tepi Sungai namanya, sebab terletak sebelah sungai..err..bukan sungai, tapi laut.. banyak la rumah yang ranap dan rosak terutama rumah kat tepi laut.. dan Alhamdulillah, rumah saya terselamat sebab rumah saya kat kawasan tinggi dan jauh sikit dari laut..


Lebih kurang setahun lepas kejadian tu, pembangunan mula dilakukan..konon2 nak buat memorial tsunami.. rumah2 yang hampir ranap dipagarkan untuk tontonan sapa2 yang datang untuk melawat.. ok, tak salah nak buat memorial sebab mungkin memberikan keinsafan dan pengajaran kepada orang ramai yang datang untuk melihat sendiri rumah2 yang rosak akibat tsunami.. Tapi apa yang saya kesalkan, aspek keselamatan diabaikan dan diketepikan..sepatutnya, sebelum buat memorial tu, buat la tembok dekat dengan laut dulu..sebab sebelum tsunami berlaku, hanya setengah kawasan kat kampung saya yang diletakkan tembok antara laut dan jalan raya..dan tembok tu menjadi benteng bila tsunami berlaku, dan Alhamdulillah, kebanyakan rumah kat kawasan bertembok hanya rosak sedikit atau hanya dimasuki air.. ntah la, bila difikrkan, rasa geram sangat.. dah la masih ada lagi penduduk kat situ tak nak berpindah..so apa salahnya, buat dulu tembok kat situ..dah settle, baru la start projek memorial tu..


Dan, setiap kali saya balik kampung, makin menjadi jadi pembangunan..dah tak macam kampung.. pasir kat tepi laut dah semakin sikit sebab ada projek menngangkut pasir kat situ..kehadiran lori pasir pun dah merosakkan pemandangan kat situ..waaa.andai saya ni anak ketua kampung, dah lama saya halang projek-projek tu..t api andai saya ni anak ketua kampung pun, apa la kudrat saya untuk halang semua tu? Semua keputusan di pihak atasan..hmm..pentingnya untuk mempunyai kuasa dan pangkat kan.. Jadi saya hanya mampu menahan rasa marah, geram dan tak puas hati dalam hati.. ok, I think I better stop here, sebab saya dah menjadi sedikit emo..maaf andai tulisan ni sedikit tidak sopan seperti biasa..huhu...


Sekian, terima kasih kerana meluangkan masa untuk baca tulian yang ntah apa2 ni..

Wednesday, January 14, 2009

:: Takkan tak boleh berkorban sikit kot.. ::


"Ala, tak mati punya la kalau tak minum air nescafe.."

"Milo memang la sedap, tapi kan Vico pun sedap jugak.."

"Daripada minum nescafe or milo, better minum Anlene..bagus untuk tulang..tak pun, beli jus buah..kan berkhasiat.."

"Walaupun biskut Weetameal(a Danone's product) sedap, biskut lain apa kurangnya kan.."

"Nisah, nanti balik rumah, buat la KFC sendiri..burger pun bole buat sendiri kan..huhu..lagi sedap dan jimat.."

~Dialog2 di atas merupakan sesi pujuk memujuk yang berlaku dalam diri saya.. moga saya dan anda yang menyimpan azam untuk memboikot mendapat ganjaran daripadaNya..walau sedikit sumbangan kita, namun inshaAllah, ganjaran besar sedang menanti..jom sama2 memboikot..

Monday, January 12, 2009

:: Jom boikot ::









Boycott Campaign:
http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/yahudiboikot .html

Untuk sumbangan kepada Islamic Relief Malaysia:
http://www.irm.org.my/

TOLONG SEBARKAN DAN MULAKAN LANGKAH KITA...!!
SEMUA KITA BERTANGGUNGJAWAB...

BIAR SEDIKIT TAPI BERJAYA..!! InsyaAllah..

Wednesday, January 7, 2009

:: Sucinya kasih sayangmu ::


Bismillahirrahmanirrahim..

Walaupun baru hampir 3 minggu memulakan semester baru, rindu pada keluarga begitu terasa..kalau ikutkan hati, saya nak balik rumah malam ni jugak.. petang tadi, bila seorang kawan memberitahu bahawa kelas EAP hari jumaat ni dibatalkan, saya seakan ingin terus ke terminal bas, beli tiket dan balik ke kedah..saya hanya ada satu kelas esok dan saya berkira2 untuk ponteng kelas..namun, apabila memikirkan yang minggu depan dah kena submit soft copy ppt untuk presentation Hematology, saya berfikir buat kali kedua, ketiga, keempat dan akhirnya membatalkan niat di hati..tanggungjawab sebagai pelajar perlu diutamakan..itu pesan mak..lagipun, mak dan abah mesti tak izinkan andai saya bertekad nak balik rumah..mesti mak dan abah risau akan keselamatan saya..walaupun setakat ni tak pernah berlaku perkara yang tak diingini, namun sebagai ibu bapa, rasa risau dan bimbang tetap ada..subhanallah, betapa sucinya kasih sayang yang Engkau anugerahkan..kasih sayang yang membuatkan mereka sanggup berkorban apa saja demi kebahagiaan anak-anak..seperti mana Siti Hajar berlari dari Safa ke Marwah semata-mata untuk mendapatkan seteguk air buat Nabi Ismail yang sedang kehausan.. kasih sayang yang saya ingin contohi dan warisi daripada mereka.. saya teringat lagi kata-kata mak kepada saya.."nanti bila dah jadi ibu, baru la chek akan faham apa yang mak rasa sekarang.." time tu, mak amat risau sebab saya tak jawab call mak..tambah pulak, saya sakit time tu..so, mak telefon Diana(my roomate) dan suruh tengokkan keadaan saya..mak takut saya pengsan kat dalam bilik..macam2 perkara pelik yang mak fikir..dan saya turut mewarisi perangai mak yang suka memikirkan benda2 yang bukan2..huhu..mak borek, anak rintik..

Rindunya pada family saat ini..mungkin saya semakin sedar, bahawa dalam dunia ini, saya punyai keluarga yang amat menyayangi dan mengambil berat tentang saya..saya amat bertuah kerana sehingga kini, Allah masih lagi membenarkan saya untuk memilki sebuah keluarga yang sempurna..walaupun abah tak mampu nak berikan kemewahan seperti yang sesetengah kawan saya dapat, saya tak pernah rasa diri saya kekurangan.. hmm..tipu la pulak kalau tak pernah rasa kekurangan..tapi, kasih sayang mereka mampu membuatkan saya berasa cukup dengan apa yang saya ada sekarang.. kaish sayang yang menyebabkan saya merasa bahawa sayalah anak yang paling bahagia di dunia.. cinta ibu bapa terhadap anak2 menyedarkan saya bahawa bernilainya harga sebuah keluarga..lebih bernilai daripada wang ringgit dan harta benda..pengorbanan mak dan abah begitu mulia di mata saya sebagai seorang anak ynag menyaksikan jatuh bangun, susah senang mereka untuk memastikan kami adik beradik mendapat keperluan yang cukup..membuatkan saya sedar bahawa menjadi tanggungjawab saya untuk membahagiakan mereka.. seperti mana mereka menjaga saya,kakak dan adik sebagai amanah dan anugerah paling berharga dalam hidup mereka, saya turut sama ingin berkorban seperti mereka..baru-baru ni, bila tengok kawan2 ada kamera, hati kecil saya teringin nak beli kamera jugak..tapi, kalau saya beli, saya terpaksa guna duit PTPTN..dan sudah semestinya duit PTPTN akan dihabiskan sebelum akhir semester..dan saya mesti kena minta duit kat abah..Ya Allah, malunya nak minta duit kat abah..kesian kat abah..Seboleh mungkin saya tak ingin menyusahkan mereka..sudah terlalu banyak pengorbanan mereka terhadap kami adik beradik..terlalu banyak..sehingga air mata saya menitis saat ini..

"Ya Allah, hanya Engkau yang memahami dan mengerti rindu di hati ini..
Ya Allah, berikan peluang kepadaku untuk membahagiakan kedua ibu bapaku..
Kurniakan aku kemampuan untuk berkorban seperti mana mereka sanggup berkorban demi kebahagiaan kami sekeluarga..
Jangan benarkan air mata mereka menitis kerana sedih dengan tingkah laku dan perbuatanku..
Sebaliknya, izinkan mereka tersenyum bahagia kerana gembira dan bangga mempunyai anak sepertiku..
Bahagiakan mereka di dunia dan di akhirat..
Temukanlah kami di syurgaMu Ya Allah..
Agar dapat kami hidup bahagia dan gembira di negeri abadiMu..
Amin, ya Rabbal 'alamin.."

Sunday, January 4, 2009

:: Doakan mereka ::


Bismillahirrahmanirrahim..

Di saat kita sedang bergembira dan hidup dalam keamanan, saudara seagama kita di Palestin sedang menderita..mereka dihina dan dilayan bagai sampah di bumi sendiri..serangan Israel telah meragut ratusan nyawa manusia yang tidak berdosa..moga saudara2 kita yang terkorban ditempatkan bersama para syuhada' dan orang2 soleh..

Ya Allah, besarnya ujian yang Engkau berikan kepada mereka..
kuatkan hati dan fizikal mereka untuk menghadapi segalanya..

Sebagai umat Islam, marilah kita sama-sama mendoakan agar mereka di sana tabah dan diberikan kekuatan hati untuk menghadapi ujian dariNya..walaupun kita tidak dapat menyumbang tenaga ataupun harta, yakinlah bahawa setiap doa yang kita titipkan buat mereka mampu menyuntik semangat dan kekuatan kepada mereka untuk terus mempertahankan maruah diri dan negara mereka..

wallahu a'lam..

Saturday, January 3, 2009

:: Andaiku pergi ::


Oleh sebab hujan yang tidak berhenti ditambah dengan hari cuti didarab dengan malasnya nak study(hmm..apa nak jadi la nisah oi..), kerja saya sejak semalam adalah mencari lagu-lagu yang best..semasa proses mencari tu, terjumpa lagu Andaiku pergi , nyanyian Mirwana..saya pernah dengar lagu ni kat IKIM, tp time tu macam tak berapa minat..tapi bila dengar semalam, macam sedap la pulak..eh, bukan sedap, menyentuh hati sebenarnya..bila saya cuba meletakkan diri saya sebagai watak dalam lagu ni, rasa sedih la plak..andai ditakdirkan saya pergi dulu, lagu ni ditujukan buat my beloved family and friends..

Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada Mu

untuk mendengar, sila klik sini

~k nak start study..esok nak p beli tiket bas n shopping(shopping lagi..ish2..tapi, window shopping je kot..hehe..harap2 macam tu la ye..)
kawan2, study ye..jgn jadi macam pemilik blog ni..huhu..~

wassalam