Thursday, December 31, 2009

Jauhnya Syurga..


Jauhnya Syurga
Munsyid: Haikal

Ku cuba mengunyah keaiban di dalam diri ini
Yang tertuang dalam bekas kesedaran
Ku cuba menelan rasa cemas yang meracik hati dan jua perasaan ku
Di hening taubat dan penyerahan

Andai ditakdirkan waktu diundurkan kisah silam berulang
Pastinya kembali menganyan ilusi mewarnai mimpi
Selagi berpaut kepada impian yang entah terjadi
Menafikan takdir dan ketentuanNya merubahi nasib
Bukanlah ini kebetulan tapi suatu pertarungan
Diantara nafsu dengan keimanan

Ku sangka ku jumpa rupanya bayangan
Telah ku rentasi hutan penuh dosa
Mengapa ku ragu setelah dinyatakan
Kepastian yang belum ku temui
Sekian lamanya telah termateri suatu perjanjian
Jauhnya syurga untuk aku jejaki

~thanx to adik arif mmc (akak taip je ikut nama kat ym ok..hehe..) sbb menolong mencari link untuk download lagu ni...thanx a lot dik..jasa kamu akak kenang..=)
kalo ada sapa2 nak download, sila klik kat sini ok..

..........................................

ok back to MY STORY..(well, nothing else u can expect from my blog except my personal life..huhu..)
hari ni saya akan balik kedah lagi...(asyik balik je nisah ni..haih, apa nak jadi ni...)
balik untuk melaksanakan misi yang sangat penting untuk masa depan...(final year project la...huhu..)
ceritanya, saya dah bawa balik sample pokok kaduk dari rumah sejak minggu lepas..


Fresh sample ni untuk nak wat PBS extraction. oleh sbb nak guna 100gm je, saya budget cukup la kot 3 pasu..nak bawa balik banyak2 pun, malu kot nak letak dlm bas..hehe..
namun, sample xcukup sbb daun hanya mencecah 75.1gm. batang cukup la, dlm 100+..
Maka, selepas berfikir semasaknya, saya pun amik keputusan nak proceed dengan methanol extraction( extract dah siap dah..)
Yang PBS extraction terpaksa la tunggu balik time midsem break.

Maka, petang semalam, sy dan jihah nak g booking lab weekend ni..(rajin tak kitorang?hehe..)..ingat nak prepare media before boleh wat antimicrobial testing..borang suma dah siap isi, tinggal nak dapatkan signature supervisor je.. tengah berjalan menuju ke kereta, saya bercerita la pasal abah yang bersemangat tolong cari pokok kaduk..(sebab pokok kaduk kat rumah dah habis saya ambil..huhu..)..
sembang punya sembang, kami berdua akhirnya berpakat nak balik untuk ambil sample..
maka, masuk je dlm kereta, kami terus call parents masing2, minta restu nak balik. then instead of pergi booking lab, kami menuju ke terminal bas untuk beli tiket..
dan alhamdulillah, tiket ada lagi..(^__^)

Nak katanya, Allah itu Maha Penyayang.. sangat2 bersyukur sebab Allah izinkan saya balik.. dalam erti kata lain, Allah bagi peluang untuk saya melarikan diri seketika daripada kekalutan kat uia ni...hanya Dia yang faham apa yang sedang saya rasa..rasa yang hanya saya dan Dia yang tahu.. =(

~Manusia hanya mampu merancang, tapi hanya Dia yang menentukan segalanya..~

Sunday, December 27, 2009

:: Iklan.. ::




Sila jgn beli keropok di atas ni sbb TAK SEDAP...

sekian...

ps: tp sedap itu adalah subjektif..maka, mungkin bagi saya keropok ni xsedap, tapi sangat sedap bagi anda..=p

Thursday, December 17, 2009

:: Balik kedah lagi..(^_^) ::


Salamun 'alayk....

Agak lama rasanya saya tak update blog.. bukannya xde idea nak tulis apa, tapi tak berkesempatan. Semuanya disebabkan busy dengan final year project(FYP). Itu la akibatnya kalau baru nak start fyp sem ni (sepatutnya dah kena start last sem).. seminggu berkampung kat lab adalah aktiviti yang sangat2 memenatkan. even last weekend pun kena stay kat lab siang malam. dan alhamdulillah, sudah selesai extraction part. hopefully, next week boleh start prepare media, then bole start antimicrobial testing. satu lagi, xleh nak update blog sebab laptop xde depan mata..(sgt2 rindu nak guna laptop sendiri). sepatutnya dah boleh start tulis thesis, tapi sebab xde laptop, xleh nak start lagi..(malas sebenarnya..huhu..). makanya, saya wat draft je dulu dlm buku yang dikhaskan untuk fyp..(at least, ada usaha ke arah nak menulis thesis..ngee..)

Malam ni inshaAllah saya akan pulang ke kedah. tak sabar rasanya nak menatap wajah mak, abah, kakak dan adik. Kebetulan esok(Jumaat) birthday mak. harapnya saya orang pertama yang wish (sebab saya inshaAllah sampai umah time subuh. harap2 kak min n shah xwish dulu..huhu..)dalam kepala ni, tengah fikir mcm2 plan untuk sambut birthday mak. inshaAllah nak beli kek kat secret recipe. pastu nak belanja family makan. mungkin kat RFC. tak pun, makan nasi kandar kat Bedong. sangat2 murah n sedap makanan kat situ.. pape pun, kena undi dulu la. sampai umah pagi jumaat, kena buat urgent meeting dulu..hehe..

Tak sabar jugak nak jumpa kucing2 (moli, mili, miki, mini, mimi). rindu nak tengok kucing2 yang sedang membesar tu bermain. abah dah buat 'rumah' untuk diorang. rumah 3 tingkat. kreatif sungguh abah. oleh sebab dorang dah xbebas macam dulu, bila biarkan dorg keluar dari 'rumah', memang dorang akan bermain non stop. ingat lagi gelagat si mili. antara anak2 moli (mili, miki, mini, mimi), si mili ni yang paling besar. bila adik beradik yang lain panjat pokok, dia pun nak panjat jugak. tapi half way je sebab xlarat nak naik sampai atas pokok. huhu. sangat2 terhibur melihat telatah dorg. selalunya saya akan kuarkan dorg dari 'rumah' around kol 9pg. sambil2 sidai kain, boleh la tengok dan pantau dorang main (dorang suka merayau2..dah la kecik2 lagi, kena jaga betul2..hehe..). punyala seronok bermain, sampai kaki saya pun dorang nak panjat. selalunya yang akan start panjat ialah miki (dia paling manja). bila dia start, yang lain2 pun nak panjat kaki. pelik betul. punya la banyak pokok kat rumah saya, kaki saya yang jadi mangsa..

ok, dah banyak pulak saya bercerita kat sini. di kesempatan ini, nak ucapkan salam maal hijrah 1431H. jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun ya (ingatan buat diri jugak. takut jugak kalau xsempat sempat bas pukul 8mlm). moga tahun baru ni memberikan harapan, kejayaan dan permualaan baru buat kita semua. amin.

wassalam..