Saturday, September 13, 2008

:: Ujian itu tanda kasih sayang Allah ::


Bismillahirrahmanirrahim..

Setiap insan pasti telah, sedang dan akan diuji oleh Allah..selama mana kita hidup, selagi nyawa belum terpisah dari jasad, selagi jantung berdegup, selama kita masih lagi bernafas, ujian selalu singgah ke dalam hidup kita meskipun kita tidak mengalu-alukan kehadirannya. Itu semua adalah lumrah hidup yang pastinya Allah adalah perancang dan pelaksananya.. dan kita sebagai hamba, mesti yakin dengan seyakin-yakinnya bahawa setiap ujian dan setiap apa yang Allah tentukan adalah yang terbaik buat kita kerana Dia yang Maha Mengetahui perihal hamba-hambaNya..

Saat ujian menimpa, dua perkara yang akan berlaku ialah samaada kita redha dengan ujian itu atau kita merasa putus asa dengan rahmat Allah.. Sudah pasti rasa sedih dan terbeban di saat kita ditimpa ujian, namun sejauh mana penerimaan kita terhadap ujian itu menentukan tahap kebergantungan kita kepada Allah.

Yang pasti, ujian adalah salah satu cara Allah nak mengingatkan kita di kala kita terlupa.. Analoginya, bila ibu bapa memarahi anaknya, itu adalah tanda kasih sayang mereka..Walaupun kita sedih setelah dimarahi, namun teguran dan amarah yang ditunjukkan itu adalah bukti kasih sayang ibu bapa. Mereka tidak mahu melihat anak-anak mereka hanyut atau terjerumus ke dalam jurang dosa dan noda..

Begitu juga ujian yang Allah timpakan buat kita. Allah tahu, bila ujian menimpa, kebanyakan hamba-hambaNya akan berdoa, memohon dan merayu padaNya.. Mungkin sebelum ini kita terlalu leka dengan nikmat dunia, dan Allah mahu menyelamatkan kita dari terus alpa dan hanyut..lalu, diberinya ujian..ingatlah, ujian bukan bertujuan membebankan, tetapi ia mengembalikan fitrah seorang hamba.. Ia mendidik kita untuk menghadapi cabaran dalam hidup. Ia mendekatkan manusia kepada Penciptanya.

Berikut merupakan persoalan yang manuisa selalu bangkitkan bila berhadapan dengan ujian..dan Subhanallah..semua persoalan tersebut telah Allah rungkaikan dalam firmanNya dalam kitab suci al-Quran, panduan hidup kita..

1. Kenapa aku diuji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; ‘Kami telah beriman,’ sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta."
-Al-Ankabut:2-3-

2. Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Al-Baqarah:216-

3 Kenapa ujian seberat ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Al-Baqarah:286-

4. Kenapa rasa frust?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu beriman."
-Ali-Imran:139-

5. Bagaimana harus aku menghadapinya?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Al-Baqarah:45-

6. Apa yang aku dapat daripada semua ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ?"
-At-Taubah:111-

7. Kepada siapa aku berharap?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
-At-Taubah:129-

8. Aku tak dapat hadapi ujian ini!!!

"… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
-Yusuf:12-

Wallahu a'lam..

2 komen:

hearstheheart on September 15, 2008 at 3:43 AM said...

owh nisah~
thanx..
=)

KiRaNa on September 15, 2008 at 3:01 PM said...

fira, u're most welcome..
fyi, kite still xleh add link fira nye blog..waa..sedey...