Saturday, November 6, 2010

Sandera Cinta



Bismillahirrahmaanirrahim.....

First time jumpa perkataan sandera (orang yang tertawan) dalam majalah Solusi, terus rasa nak share kat blog..hehe... artikel bertajuk "SANDERA CINTA-cinta bukan bererti memiliki" ni tulisan Ust Pahrol Mohamad Juoi dalam ruangan soal cinta...untuk pengetahuan, kalo beli majalah solusi je, ruangan ni yang saya akan buka dulu....saya pun sebenarnya tak berapa nak pasti sebab saya suka sangat ruangan ni, mungkin sekadar nak menambah ilmu sebagai bekalan nak menuju alam rumah tangga nanti...inshaAllah....^_^

Secara umumnya, artikel ni menyentuh tentang konsep perbezaan antara cinta dan memiliki...menurut penulis, cinta dan memiliki tu berbeza. Apabila kita mencintai seseorang, kita akan berfikir tentang dirinya, bukan kepentingan diri kita. Apabila kepentingan diri lebih diutamakan, perasaan, jiwa dan rasa kekasih dibiarkan, itu bukannya cinta, tapi memperalatkan cinta..Tiba-tiba saya teringat satu berita pembunuhan seorang wanita oleh seorang lelaki gara-gara cinta si lelaki tadi ditolak.. dalam kes tersebut, lelaki tadi bukan menyintai wanita tersebut, tapi menyintai dirinya sendiri...kan?-_-

Banyak lagi nasihat, panduan dan tunjuk ajar yang sangat berguna untuk mennghadapi rumah tangga...antara nasihat yang menarik yang saya nak share kat sini:

1) Apabila usia perkahwinan makin meningkat, tidak ada lagi cinta berapi berasaskan keinginan biologi dan fisiologi. Yang mampu bertahan ialah rasa cinta yang sebenar- cinta yang melepaskan, bukan mengikat...

2) Ingat jika pasangan kita ada kerenahnya, apa kurangnya kita? Jangan kesabaran kita saja yang diperkirakan, kesabaran pasangan kita terhadap kerenah kita juga wajar dipertimbangkan. 

3) Suami adalah cermin isteri dan begitulah sebaliknya. Bagaimana perangai dan akhlak kita, maka begitulah perangai dan akhlak pasangan yang ditakdirkan untuk bersama kita.

4) Kita akan membuang barang yang kita miliki sekiranya barang itu hilang fungsinya. Begitulah cinta, kalau tujuannya hanya untuk memiliki. Kalau cinta bukan untuk memiliki, kita akan terus menerus menyintai, tidak kita apa jua keadaan pasangan kita.

5) Untuk bebas daripada memperalatkan dan diperalatkan cinta, jadikanlah CINTA ALLAH sebagai ASAS dan DI ATAS SEGALA cinta.

Sila baca artikel penuh dalam majalah solusi isu 3 untuk maklumat lanjut..heheh..;p

Selamat beramal....

0 komen: