Thursday, May 28, 2009

:: Saya nak membebel.. ::


Salamun 'alayk..

Kepada sesiapa yang selalu membaca blog ni(ada ke yang baca?huhu..), mesti anda perasan yang saya selalu menulis pasal diri sendiri..
Mungkin jugak ada yang meyampah bila baca blog ni kan..
Ye la, asyik bercerita pasal praktikal je..huhu..
Apa pun perasaan anda, anda berhak untuk berkata dan memikirkan apa sahaja sebab memang anda berhak..huhu..
Ok, kan saya dah mula mengarut..haih..

Ok(kembali serius)..
Entah mengapa, hari ni saya tiada mood untuk bercerita pasal praktikal atau apa2 sahaja berkaitan praktikal sebab saya tengah marah dan stress tentang sesuatu..
Tidak perlu rasanya untuk bercerita sebab ia tak memberi manfaat samaada kepada penulis ataupun kepada pembaca..
Kang anda yang mmebaca pun turut rasa geram sepertimana saya tengah geram sekarang ni..huhu

Secara jujurnya, sepanjang tempoh praktikal, hari ni adalah hari pertama saya rasa marah sangat sampai hampir je saya melahirkan kemarahan kepada sesuatu-yang-membuatkan-saya-marah..
Namun, masih ada sedikit kesabaran di hati saya pada ketika itu..ahamdulillah..
Walau apa pun, hakikat yang perlu saya fahami, perkara yang berlaku tu adalah lumrah bagi setiap yang bergelar pelajar praktikal..(-_-)

Dan sekarang, saya nak lmelepaskan kemarahan dengan cara baik..
Caranya ialah, saya nak berleter pasal budaya hormat menghormati sesama manusia..
So are u ready untuk membaca bebelan saya?hoho..

(1,2,3..start membebel..=p)

Sebelum ni, saya tak dapat bayangkan bila abah selalu berkata "stress dan tak best bila kita jadi orang bawahan di bawah sesuatu organisasi kerja.."
Dan hari ni, saya nampak dengan jelas dan dapat merasa bagaimanakah rasa stress itu..huhu..
Prinsip yang saya pegang dan percaya selama ini ialah, walau siapa pun kita, walau setinggi manapun jawatan kita, walau sekaya mana pun kita, kita tetap hamba Allah dan anugerah yang Allah bagi tu tak sepatutnnya digunakan untuk bermegah-megah..
Sebaliknya gunakan kelebihan yang Allah bagi untuk membantu orang lain..
Dan kalau jawatan kita tinggi sekali pun, jangan jadikan benda tu benteng antara kita dengan orang jawatan kurnag tinggi(bukan jawatan rendah ok..)

Teringat lagi nasihat dan kata2 abah..
"Kalau orang miskin xdak, orang kaya pun susah jugak..cuba fikir, kalau xdak nelayan, kita nak makan makanan laut pun susah..kaalu xdak petani, macam mana nak makan sayur? Allah dah jadikan manusia tu saling melengkapi..ada orang kaya, ada orang yang kurang kaya..apa yang Allah jadikan tu dah cukup bagus..orang miskin pun, kalau sentiasa bersyukur, buat kerja dngan ikhlas dan bersungguh-sungguh untuk mencari rezeki, mungkin darjat dia di sisi Allah lebih tinggi dari orang yang kaya.so kena la hormat sesama manusia..Allah jadikan orang kaya supaya depa dapat bantu orang miskin..tapi manusia memang mudah lupa..bila kaya sikit, dah lupa dulu pun dia pernah miskin.."

Saya selalu berdoa, andai suatu hari saya dah berjaya, saya sangat2 berharap saya tetap jadi seperti mana diri saya sekarang..
Sangat2 berharap saya tak lupa diri, xlupa keluarga, xlupa asal usul..amin.

ok, dah habis membebel..hehe..
Lepas balik rumah, nak membebel kat kucing pulak..hoho..
Apa pun, moga apa yang saya cuba nak sampaikan dapat difahami..=p
Maklum la,ayat saya berbelit sikit..huhu..

ps:sangat2 bersyukur sebab esok cuti..
nak ajak abah p jalan jalan la..
dapat tenangkan hati yang tengah bermuram durja sebelum start kerja next week..huhu..

4 komen:

D on May 29, 2009 at 8:29 AM said...

tersentuh hati baca entry ni
byk reminder dlm ni
thanks for sharing

p/s: nisah kucing kite yang sekor lagi tu(kawan ek ek) dah mati
huhuhu~

Nasih Ulwan on May 30, 2009 at 1:33 AM said...

nape ompompuan ske membebel?
adakah patut mereka membebel?
sanggupkah mereka membebel?
apa yg ana membebel ni??

KiRaNa on May 31, 2009 at 6:49 PM said...

diana,
hehe..alhamdulillah la ada reminder jugak..
kite risau kalo xbawa pape manfaat je..heehe..

la yeke?ciannya..
kat rumah kite pun,ada kucing baru dtg..
dia bawa anak2 dia..ada 4ekor anak..
tp skrg tinggal satu je anak dia..
dua ekor mati, sekor lagi hilang..
rasa kesian sgt walaupun kite xmain sgt dgn kucing tu..

jgn sedih2 ek..

KiRaNa on May 31, 2009 at 6:51 PM said...

Nasih Ulwan,
speechless bila baca..
tak tau apa nak jawab..huhu..
hmm..kenapa ye org perempuan suka membebel?ada sapa yang bole bantu?huhu..